Snatam Kaur – Rakhay Rakhanahaar

Ik ben momenteel in de ban van mantra’s. 

5 Jaar geleden tijdens mijn eerste Ayahuasca ceremonie, hoorde ik voor ’t eerst muziek van Snatam Kaur. 

Nu ik in Apple Music een lijstje heb met gezellige, rustige, meer spirituele muziek, weten ze dat ik dat wel graag hoor en de laatste tijd krijg ik ook in mijn andere nieuwe lijsten mantra muziek voorgesteld.

En ook als ik YouTube opendoe, krijg ik reeksen vol mantra muziek.

Mijn favoriete mantra is momenteel deze van Snatam Kaur.

Ik wil hem heel graag meezingen, en ik heb gisterenavond in bed nog een half uur geprobeerd met de lyrics erbij om mee te zingen, maar het is echt niet simpel.

Want als ze het zingen klinkt het niet echt helemaal als dit (de officiële lyrics):

Rakhay rakhan haary aap ubaariun
Gur kee pairee paa-eh
Kaaj savaariun

Hoaa aap dayaal manho na visaariun
Sada j-naann k-sung d-buv
Jal taariun

Saakat nindak dusht khin maa-eh bidaariun
Tis saahib kee takea
Naana mani my

Jis simrat sukh ho-eh
Saglay dookh jaa-eh

Tijdens het kuisen deze ochtend was ik aan het bedenken of ik er een andere versie van zou maken in het Nederlands zodat ik hem toch zou kunnen zingen.

Ik had al een stukje tekst bedacht voor het begin 

Ik wil deze mantra zingen, maar het lukt me niet
De woorden zijn te moeilijk, want het is in het Sanskriet 🙂

 

Ik heb er dan maar een iets gemakkelijkere uitgekozen, en heb die gezongen en opgenomen (met Garageband). 

Op zich heb ik er geen probleem mee om dingen te zingen waar ik niks van versta. Mijn lievelingscassetje toen ik 7 jaar was, was iets van een Hongaarse folkgroep, waarbij ik heel overtuigd HOLUMPOLOS! meezong.

Van Laïs kan ik ‘Jasio U Pana’ ook bijna helemaal meezingen, zonder dat ik er ooit de tekst van heb gezien. Als je het maar vaak genoeg hoort, lukt het wel – zolang een native speaker maar niet meeluistert ;-).

Ik wil echt terug meer zingen. Ik heb alleen materiaal nodig. Dingen om te zingen.

Ik ga me momenteel wat verdiepen in de mantra’s.  

En het nummer dat ik hieronder deel, ik ga dat toch proberen om die tekst uitgesproken te krijgen en te onthouden.

Ik ben ook bezig met een (online) opleiding Celestial Singing. De bedoeling daarvan was om terug in gang te schieten met het zingen.

Ik ben het boek The Big Leap aan het lezen van Gay Hendricks en ook dat stimuleert me terug te gaan doen wat ik echt heel graag doe, wat ik BEN, wat in me zit en waar ik ook best wel goed in ben. Muziek is iets dat ik echt helemaal kan voelen. Ik kan zelfs meezingen met een nummer dat ik nog nooit heb gehoord en weten wat de volgende noten zijn die gezongen gaan worden.

Maar dus… mijn favoriete (maar te moeilijk om de woorden juist mee te zingen) mantra op dit moment:

2 reacties op “Snatam Kaur – Rakhay Rakhanahaar

  1. RAKHAY RAKHANAHAAR is een prachtige mantra maar inderdaad te moeilijk om mee te zingen. Ik probeerde maar het is echt niet te doen.
    Jasio U Pana het is een Pools volk liedje.
    Er is op YouTube nog een andere prachtige Poolse lied met Engelse ondertiteling. Maar pas op, heel verdrietig. Białe Róże van Mała Armia Janosika.
    Groetjes, Izabela

Plaats een reactie